Tuesday, 17 June 2014

RESIPI CHURROS SIMPLE

Hallu..
Lama tak hupdate blog..
Hantu malas tgh merasuk, lagipun bukan ada sape nk baca blog i ol yg sendu ni
Nak story pasal churros..
Ok, mggu lepas aku kan bermalam di rumah kawan aku kat Putrajaya..
Sebab kami exam KPSL..balik je exam KPSL aku akan keseorgn di ruman sbb kwn aku kena masuk opis..
So, dgn muka tak reti nak malu ni..aku selongkar la dapur mereka..
Jumpa jugaklah bahan2 yang boleh dibuat sesuatu
So, aku decide nak try buat churros..
Churros kan mcm dh jd trend pulak skrg
Ke aku je jadi trend..org lain idok..*lembs..
Ok meh aku share ckit resipi..

Bahan-Bahan
1.Setengah cawan tepung gandum
2.Satu suddu besar butter (takde butter leh guna mejerin/minyak masak)
3.Satu cawan air
4.Satu sudu besar gula
5.Setengah sudu kecil garam
6.Nozzle muncung bintang & piping bag (kalau takde guna plastik je gunting hujung- janji boleh picit..haha)

Cara-cara membuat :

1.Didihkan air, masukkan butter, gula dan garam. (make sure api sederhana ya..jgn kuat sgt kang hangus)

2.Masukkan tepung gandum tadi secara berperingkat2 sambil tgn mengacau2..takut jadi berketul2..Kacau sampai sebati & rata..pastu cepat2 tutup api..

3.Dia akan menjadi seperti gambar di atas..Masukkan adunan dalam plastik lutsinar yang muncungnya dah digunting bagi memudahkan kerja piping2..(takde piping so kena la buat mcm gni kan)

4. Haa..tgk..dia akan jadi mcm tu.tak lawa tapi abaikan..aku nak makan bukan korg nak makan..haha..

5.Masukkan minyak dalam kuali, goreng secara "deep fry" ..api jgn besar sgt kang hangus..tgk sampai kaler dia berubah jadi kekuningan..terus angkat dr kuali ye uols..

6.Sambil tu, aku cairkan coklat utk dijadikan pencicah nya kelak..Selain coklat, churros boleh dimakan bersama caramel/cinamon/gula halus..Pilih la mana sesuai ngan tekak uols..

*gambar lepas dah siap tu tak nak lah snap..burok bebanau gaya nya..


Sepatutnya, rupa bentuk dia mcm ni..

sumber : Encik Google..

Ok, selamat mencuba ya resipi yg ntah pape ni..!!

2 juta org yg syg saya:

MissNadia said...

lebih kurang macam choux paste... sedap nampak nanti nak cuba juga

N dah follow sini :D

Mami Izaara Imani said...

try lah..sedap..kalau letak serbuk cinamon lg sdap..thanks yaa..i dah follow u back..10q